
La Plateforme réunionnaise transmet au chef de l’Etat un nouveau manifeste
23 avrilAu cours d’un entretien dans la soirée du 22 avrils entre le Président de la République, Emmanuel Macron et la maire de Saint-Denis, Éricka (…)
29 avril 2008
Bien sûr, il n’y a pas de vierge noire qu’à La Réunion : on en compte plusieurs centaines dans le monde et les Réunionnais qui vont en pèlerinage à l’extérieur de l’île connaissent sûrement la vierge noire de Czestochowa.... Notre vierge noire, à nous, celle des Réunionnais, se trouve comme l’on sait derrière l’église de la Rivière des Pluies, dans la commune de Sainte-Marie... Elle a fait naître plusieurs légendes dont l’une est partagée par le plus grand nombre : celle de l’esclave Mario, parti en marronnage, et qui s’est placé sous la protection de la vierge noire...
Mario l’esclave créole et la statuette
Mario est un esclave créole : il est esclave car né d’une mère esclave elle-même sur la propriété d’un grand "Blanc" de Sainte-Marie, et créole car né dans la colonie... L’enfant n’est pas heureux. Le maître lui mène la vie dure et refuse même, dit-on, de le faire baptiser alors que cette obligation est inscrite au code noir... Sur l’insistance d’un de ses voisins, il finit, cependant par accepter de faire baptiser son jeune esclave à qui on donne le prénom Mario - un esclave ça n’a pas de nom de famille ! A cette occasion, le jeune homme reçoit de l’ami de son maître une petite statuette de la vierge en bois d’ébène, une vierge noire... Désormais, celle-ci l’accompagne dans tous ses moments de déprime, de méditation ou de prière.
La fuite en marronnage
Mario a bien besoin de soutien,car, malgré son baptême, les choses ne s’arrangent pas pour lui : il est de plus en plus malheureux et maltraité. Il décide alors, un jour, de partir marron... Il sait bien ce qui arrive aux marrons surtout si un de ces redoutables chasseurs “d’hommes” reçoit contrat de les capturer ou bien de les tuer et de ramener leur main droite dans son sac à bretelles afin d’en percevoir la prime prévue. Mais tant pis, sa décision est prise, il s’enfuit... Il se réfugie dans une grotte qui le protège du froid, de la pluie, de la nuit et de nombreux ennemis qui hantent celle-ci. La rivière des pluies n’est pas loin et poissonneuse. C’est là qu’il va pêcher. Les fruits et les racines ne manquent pas : c’est de cela qu’il se nourrit. Les plantes médicinales l’aident à vaincre les petites maladies du corps et pour les maladies de l’âme, il y a ses prières à la vierge noire... Enfin, l’adolescent finit par croire qu’on l’a oublié : il s’organise de mieux en mieux, et n’hésite même plus à faire du feu dans sa grotte.
Trahi par une fumée bleue
Mais les blancs ont besoin de terres et il font défricher les broussailles et la forêt et finissent par s’approcher de la cachette du jeune esclave. La fumée attire les chasseurs qui comprennent rapidement que des gens se sont installés dans cet endroit au mépris de la loi des blancs : « Tout noir trouvé, en dehors des habitations, sans laisser-passer de leur maître, doit être considéré comme marron ». Et Mario l’est en effet... Le voilà pris par surprise. Il se réfugie au fond de sa grotte, serrant contre lui sa petite statuette. Ses poursuivants vont s’emparer de lui mais, comme dans toute légende, un miracle se produit : les tiges de bougainvillée se mettent à pousser jusqu’à obstruer l’entrée de la grotte ; il est désormais hors d’atteinte des poursuivants, de leurs sabres et des balles de leurs fusils. Les assaillants détalent à toutes jambes devant ce phénomène surnaturel, pour aller chercher le calme dans quelque tisane de bonne femme, ou dans un rhum avec du sel.
Un lieu de pèlerinage
Plus tard , bien plus tard, des promeneurs, passant par là, par hasard découvrirent un squelette de vieil homme et près de lui, une petite vierge en bois noir. La grotte devint un lieu de pèlerinage, peu à peu aménagé. Actuellement, c’est un endroit de fort jolie facture que fréquentent les pèlerins toujours aussi nombreux et de toutes confessions. Ils y viennent pour demander des grâces comme la réussite aux examens, la guérison, le succès en affaires, la venue d’un enfant, un accouchement plus facile, une opération sans problème, le retour d’un être aimé... Une fois le voeu réalisé, il est d’usage de remercier la vierge par l’apport d’ex-voto de toutes sortes, et d’accomplir la promesse que l’on a faite, particulièrement de donner ce que l’on a promis.
Version en créole réunionnais :
Lavé in foi... La vierz noir la rivièr dé plui.
Lé vré, na poin rienk La Rénion nana la vièrz noir : sa na plin sa, in pé partou, plizièr santène asiréman. Bann rénioné i sava déor an pélrinaz i koné sirman la vièrz noir Czestochowa...Nout vièrz noir, sète lé a nou, sète lé bann rénioné, lé déyèr légliz La Rivièr dé plui, dann komine Sint-Marie. I rakont in bon pé zistoir pou so vièrz - la, mé sak domoun i koné plis sé la lézann Mario, in zésklav la parti maron.
Mario épi son pti l’éstati.
Marmay-la té in zésklav kréol, par raport son momon té zésklav épi li lé né dann la koloni. Li lé zéslav déssi la tèr in gro blan mé li lé pa éré : son mètr i maltrète ali épi i fé manz ali patat avèk la po konm di kréol. Bonom-la i prétan mèm pa li batiz , poitan lé obligatoir vik lé ékri dann kod noir.. Afors son voizin i di ali, i fo batiz son zésklav, li la fini par aksépté : lo prèt la batiz lo maramay épi la donn ali lo pti nom Mario- bann zésklav la poin gran nom, la poin lo nom n’famiy sa !. Lo kamarad son mète la donn ali in pti l’éstati an boi noir, i di té an boi d’ébène : sa mèm sé lo vièrz noir..Astèr, lo pti vièrz i rès toultan avèk lo zène marmay : li prièr sa kan son tète lé fatigué, kan li la bézoin kalkilé, kan li la bézoin arfléshi , kansréti pou di in pti grin la priyèr.
Mario la sové, la parti maron.
Si tèlman, la vi té dir pou li, in zour li la désid alé maron. La pa k’li koné pa kossa i atann bann zésklav i sava maron. Li koné, bann blan lé riskab di in shasèr d’moun, rode ali, karsèr ali, pétète minm tié ali pou armène son min droit dann bèrtèl, épi toush in bon moné. Arien, Mario i an pé pi, i fo li shap avèk sa... li koné bien landroi. Li sava kasiète dann in kavèrn : pou anpar la plui, pou anpar la fré, épi protèz ali kont bann bébète la nuite lavé dann tan-la, an gaspiy...
La rivièr dé plui nana poisson épi lé pa loin, tèrla mèm li sar pèshé .Nana zoizo, lièv, pti koshon dann boi ; nana galman ravaz pli k’i n’an fo, bann frui épi kann pou sisé. Nana zérbaz pou songn tout bann ti maladi lo kor. Pou songn maladi la tète, li priyèr son vièrz.. Lo marmay lé bien roganizé, li ropran konfians : li la mèm pi pèr alime do fé pou kui son manzé.Antansion !
La fimé la trayi ali !
Bann blan la bézoin la tèr. Zot i mète a fé défrish bann boi, bann brousaye. I vien lo tan zot la pa tro loin ariv koté landroi Mario i arète. Kossa zot i oi ? In fimé blé dann sièl. Baya ! sa la pa in zésklav maron i kashète tèr-la ? Zot i ariv...Mario la poin lo tan pou sové. Li sava dann fon son kavèrn avèk son pti vièrz : li priyèr mèm. Banna i sava trap ali..... Alala, bann bransh bouginvil i mète a poussé, a poussé, a poussé. I oi mèm pi la rantré d’ kavèrn. Oté baba ! Bann z’agrésèr i kour kilote dan la min, tèlman kap-kap déssi zot. I fo zot i sar rod in tizane matrékèr sansa in ronm do sèl.
I prétan dir,lontan aprésa, in bann moun la vni tèr-la, la trouv in léskélète vié moun, épi in pti vièrz an boi noir. Landroi la atir bann pélrinaz...ziska zordi. Mèm koméla, landroi la vni fantézi, demoun i vien domann in gras : gingn in légzamin, réissi dann son bann prozé, an avoir la guérizon la maladi , gingn in zanfan pou sak la poin, bien akoushé.fé artourn in zézère la vol shomin.. Apré i fo vni romèrsié ; sa sé lonèkté k’i vé sa : donn in pti plak pou di mèrsis, in rob batèm, in békiy d’ot z’afèr ankor, sirtou- lo pli z’importan- réspèk son promès. Ala lézann la vièrz noir ! Ala lézann Mario zésklav la parti maron. Kroi sak i vé, kroi pa sak i vé pa : bou di kont, in lézann sé t’in lézann. fransh vérité !
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